Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Respektování didaktických zásad během kurzů dalšího vzdělávání
Englová, Kristýna ; Tureckiová, Michaela (vedoucí práce) ; Vaněček, David (oponent)
Diplomová práce se zabývá ověřením, zda lektoři dalšího vzdělávání respektují během svých kurzů didaktické zásady. Teoretická část práce obsahuje vymezení příslušných pojmů souvisejících se vzdělávacím procesem dospělých včetně zasazení dalšího vzdělávání do kontextu celoživotního učení. Osobnosti lektora je věnovaná samostatná kapitola, kde jsou popsány nezbytné kompetence pro výkon tohoto povolání a jeho deskripce na základě dat vycházejících z Národní soustavy kvalifikací a Národní soustavy povolání. Nastíněna je zde i jejich typologie. Kromě lektora se práce zabývá i osobností vzdělávaného, jeho motivací k učení a možnostem jeho přístupu k účasti na vzdělávací akci. Zbytek teoretické části obsahuje výčet jednotlivých androdidaktických zásad společně s jejich vysvětlením, metod a také trendů ve vzdělávání dospělých v kontextu ICT. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkumné šetření zaměřené na zjištění a popis androdidaktických principů aplikovaných během kurzů dalšího vzdělávání ze strany lektorů. Výzkumný problém je řešen prostřednictvím případové studie v konkrétní vzdělávací organizaci, která je pro účely této práce anonymizována, data jsou získána s využitím metod hloubkových rozhovorů s lektory doplněných o následná strukturovaná pozorování průběhu kurzů. Výsledky tohoto šetření jsou dále...
Vizualizační didaktické prostředky ve výchově ke zdraví se zaměřením na 2. stupeň ZŠ
Cajthamlová, Daniela ; Kovaříková, Miroslava (vedoucí práce) ; Richterová, Magdalena (oponent)
Práce je zaměřena na vizualizační didaktické prostředky do výuky Výchovy ke zdraví. Je rozdělena do tří částí. rvní část se zabýv cíli a pojetím vzdělávání. Charakterizuj předmětem Výchovy ke zdraví. Zaměřuj se na didaktické prostředky, jejich typy, organizační formy a metody výuky Výchovy ke zdraví. Nakonec se konkrétně zaměřuj a vizualizační pomůcky hodící se do výuky Výchovy ke zdraví. Druhá část práce popisuje výzkum. Třetí část práce obsahuje popis vytvořených vizualizačních pomůcek sketchnote, koláž) do výuky Výchovy ke zdraví. Kromě jiného zde najdete i hotové přípravy hodin, kde jsou konkrétní vizualizační pomůcky použity. Cílem této práce bylo vytvořit soubor vizualizačních pomůcek, který by pomohl pedagogům, jako inspirace do výuky. Dále bylo cílem zjistit, jak se žákům s vyrobenými pomůckami pracuje, jak se jim líbí, zda si takto mocí metody kvantitativního výzkumu. Konkrétně formou online dotazníkového šetření. výzkumu vyplynulo, že téměř 87 % žáků má zkušenost s vizualizačními pomůckami předmětu Výchova ke zdraví. 39, 3 % žáků používá nějakou formu vizualizace svých Více než 85 % dotazovaných si myslí, že informace zpracované do vizualizačních pomůcek typu sketchnote, komiks nebo koláž, mohou pomoci lepšímu zapamatování tématu. 91, 8 % vnímá pomůcky jako zajímavé. Žáky výuka s pomůckami bavila....
Mediální vzdělávání na ZŠ: Reflexe dostupných programů a vlastní návrh výuky
Čechová, Daniela ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Samek, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na didaktické aspekty mediální výchovy. V první kapitole vymezuje pojem mediální gramotnost, představuje pojetí tohoto pojmu různými vzdělávacími institucemi v mezinárodním kontextu a vzájemně je porovnává. V další kapitole je představena a s předchozími pojetími komparována česká koncepce. Prostor je věnován i tématu mediální výchovy, mediální pedagogiky a mediální andragogiky. Dále navazuje část zabývající se stavem mediální gramotnosti na českých školách pohledem realizovaných průzkumů, která se zaměřuje na jejich závěry. Práce v další části mapuje didaktická východiska pro výuku mediální výchovy se zaměřením na dva projekty, které se jí věnují. Přináší jejich představení a porovnání dvou konkrétních programů. Předložen je také přehled několika dalších projektů, které nabízejí didaktickou podporu učitelům při výuce mediální výchovy. Na základě zjištěných mezer v českém pojetí mediálního vzdělávání je navržena výuková lekce určená pro druhý stupeň základní školy. Téma navrženého postupu výuky vychází ze širšího mezinárodního pojetí organizace UNESCO a zabývá se zpravodajskými hodnotami. Doplňuje tak představené didaktické materiály k výuce mediální výchovy. Výuková lekce byla testována v rámci výuky na ZŠ Strossmayerovo náměstí v Praze 7. Práce přináší reflexi...
Vliv teploty na růst rostlin: výukové protokoly modelových pokusů
Máhrlová, Zuzana ; Albrechtová, Jana (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na tvorbu modelových úloh (formou experimentu) pro studium biologie na středních školách s tématem vlivu teploty na růst rostlin. Vybrané úlohy využívají nový didaktický přístup prostřednictvím tzv. badatelsky orientovaného vyučování. Tato výuková metoda přispívá k rozvíjení samostatného odvozování a nutí žáky přemýšlet aktivně o vyučované tématice. Práce poskytuje nezbytné teoretické zázemí k problematice, popis metod a materiálu nutného k realizaci pokusu. Práce dále popisuje postupy pro tvorbu pokusu a jeho užití v praxi středních škol a poskytuje k nim potřebné metodické pokyny a pracovní listy. Zároveň byla orientačně ověřena didaktická použitelnost experimentu i vypracovaných materiálů prostřednictvím dotazníkového šetření a kontrolního provedení modelových úloh na středních školách. Hlavním výsledkem této diplomové práce je pak moderní, kvalitní ověřená metoda výuky na středních školách o vlivu teploty na růst rostlin v souladu s moderními přístupy ke vzdělávání, které zahrnují vlastní pokusy, jejich vedení zpracování a vyvození závěrů. Vypracované didaktické materiály tak mohou sloužit pro přípravu kvalitních, badatelsky orientovaných uchazečů o studium na vysokých školách.
Didaktické metody využívané při výuce botaniky na základních školách
Fialová, Alžběta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využívání didaktických metod ve výuce botaniky na základních školách. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou popsány vybrané didaktické metody a současné zařazení botaniky do Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání. Dále je zde uvedeno dřívější zařazení botaniky do Vzdělávacího programu Základní škola, Občanská škola a Národní škola. Druhá část zahrnuje dotazníková šetření - žáků 7. ročníků ZŠ a učitelů přírodopisu. Cílem bylo zjistit, jaké vyučovací metody jsou využívány při výuce botaniky, které jsou u žáků i učitelů oblíbené či neoblíbené, a které jsou podle názorů učitelů přírodopisu efektivní či neefektivní. Dalším cílem bylo ověřit, zda učitelé využívají ve výuce botaniky výukové programy. Ve třetí části je uveden vlastní návrh vyučovací hodiny vybraného tématu z botaniky, který jsem vytvořila na základě výsledků dotazníkových šetření, konkrétně jde o výuku čeledi bobovitých rostlin (Fabaceae) s využitím několika didaktických metod bez použití metody výkladu. Jedná se o práci s textem, prezentaci v PowerPointu obsahující převážně názorné obrázky a fotografie, brainstorming na téma bobovité a pracovní list sloužící pro zopakování nového učiva. Klíčová slova: didaktické metody, rámcový vzdělávací program, dotazníkové šetření,...
Didaktika profesního vzdělávání
Veselá, Petra ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent)
Diplomová práce je rozdělena na dvě části. První se zabývá teoretickým pohledem nejprve na vzdělávání dospělých, na jeho vývoj a specifika. V další části jsou uvedeny rozdíly mezi vzděláváním dospělých a dětí. Poté je práce zaměřena na osobnost lektora a na didaktický process, jeho cíle, metody, formy a prostředky. Na závěr teoretické části je shrnuta podstata zpětné vazby. Druhá část je shrunutím provedeného výzkumu, kde respondenty jsou sami lektoři. Z výzkumu se dozvíme, do jaké míry jsou kompetentní k výkonu lektorského povolání z hlediska pedagogického, resp. didaktického. Při výzkumu je použita metoda dotazníkového šetření s uzavřenými i otevřenými otázkami.
Didaktické metody využívané při výuce botaniky na základních školách
Fialová, Alžběta ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem využívání didaktických metod ve výuce botaniky na základních školách. Práce je rozdělena do tří částí. V první části jsou popsány vybrané didaktické metody a současné zařazení botaniky do Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání. Dále je zde uvedeno dřívější zařazení botaniky do Vzdělávacího programu Základní škola, Občanská škola a Národní škola. Druhá část zahrnuje dotazníková šetření - žáků 7. ročníků ZŠ a učitelů přírodopisu. Cílem bylo zjistit, jaké vyučovací metody jsou využívány při výuce botaniky, které jsou u žáků i učitelů oblíbené či neoblíbené, a které jsou podle názorů učitelů přírodopisu efektivní či neefektivní. Dalším cílem bylo ověřit, zda učitelé využívají ve výuce botaniky výukové programy. Ve třetí části je uveden vlastní návrh vyučovací hodiny vybraného tématu z botaniky, který jsem vytvořila na základě výsledků dotazníkových šetření, konkrétně jde o výuku čeledi bobovitých rostlin (Fabaceae) s využitím několika didaktických metod bez použití metody výkladu. Jedná se o práci s textem, prezentaci v PowerPointu obsahující převážně názorné obrázky a fotografie, brainstorming na téma bobovité a pracovní list sloužící pro zopakování nového učiva. Klíčová slova: didaktické metody, rámcový vzdělávací program, dotazníkové šetření,...
Vliv teploty na růst rostlin: výukové protokoly modelových pokusů
Máhrlová, Zuzana ; Albrechtová, Jana (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na tvorbu modelových úloh (formou experimentu) pro studium biologie na středních školách s tématem vlivu teploty na růst rostlin. Vybrané úlohy využívají nový didaktický přístup prostřednictvím tzv. badatelsky orientovaného vyučování. Tato výuková metoda přispívá k rozvíjení samostatného odvozování a nutí žáky přemýšlet aktivně o vyučované tématice. Práce poskytuje nezbytné teoretické zázemí k problematice, popis metod a materiálu nutného k realizaci pokusu. Práce dále popisuje postupy pro tvorbu pokusu a jeho užití v praxi středních škol a poskytuje k nim potřebné metodické pokyny a pracovní listy. Zároveň byla orientačně ověřena didaktická použitelnost experimentu i vypracovaných materiálů prostřednictvím dotazníkového šetření a kontrolního provedení modelových úloh na středních školách. Hlavním výsledkem této diplomové práce je pak moderní, kvalitní ověřená metoda výuky na středních školách o vlivu teploty na růst rostlin v souladu s moderními přístupy ke vzdělávání, které zahrnují vlastní pokusy, jejich vedení zpracování a vyvození závěrů. Vypracované didaktické materiály tak mohou sloužit pro přípravu kvalitních, badatelsky orientovaných uchazečů o studium na vysokých školách.
Preference klíčových prvků didaktického procesu neformálního vzdělávání dospělých účastníků z pohledu věkových kohort
Loukotková, Klára ; Dvořáková, Miroslava (vedoucí práce) ; Šerák, Michal (oponent)
3 Abstrakt Cílem bakalářské práce je identifikovat preference týkající se klíčových prvků didaktického procesu, konkrétně forem a metod vzdělávání, přístupu vzdělavatele, didaktických pomůcek, didaktické techniky a uspořádání výukových prostor u dospělých, kteří se v posledních dvanácti měsících účastnili alespoň jedné vzdělávací aktivity neformálního vzdělávání, v závislosti na jejich věku, resp. příslušnosti k určité věkové kohortě. Na základě relevantní odborné didaktické literatury z oblasti andragogiky a pedagogiky je v prvních třech kapitolách charakterizován didaktický proces a jeho klíčové oblasti, tedy materiální a nemateriální didaktické prostředky, které se dále dělí na konkrétní prvky. Ve čtvrté kapitole jsou definovány jednotlivé věkové kohorty a jejich specifika, a to jak v obecné, tak v didaktické rovině. Poslední, pátá kapitola je věnována přípravě a realizaci kvantitativního dotazníkového šetření u těch příslušníků daných věkových kohort, kteří se za posledních dvanáct měsíců zúčastnili alespoň jedné vzdělávací aktivity neformálního vzdělávání dospělých. Na základě těchto zjištění jsou formulovány závěry o rozdílech v preferencích týkajících se klíčových prvků didaktického procesu u jednotlivých věkových kohort. Klíčová slova prvky didaktického procesu, didaktické formy, didaktické metody,...
Popis podstatných rozdílů technické přípravy ve vodním slalomu a rychlostní kanoistice v kategorii K1
Mokrý, Michal ; Bílý, Milan (vedoucí práce) ; Süss, Vladimír (oponent)
Název práce: Popis podstatných rozdílů technické přípravy ve vodním slalomu a rychlostní kanoistice v kategorii K1 Cíle práce: Cílem diplomové práce je zjištění hlavních charakteristik typických pro technickou přípravu kajakářů v českých kanoistických klubech a popis případných rozdílů v přípravě rychlostních kajakářů a kajakářů ve vodním slalomu. Metody zpracování dat: Práce je založena na smíšeném výzkumu. Závodníkům a trenérům byl předložen dotazník týkající se technické přípravy. Zjištěné výsledky byly analyzovány pomocí metod kvantitativního výzkumu a analytické indukce. Výsledky: Mezi technickou přípravou rychlostních kajakářů a vodních slalomářů bylo zjištěno několik podstatných rozdílů. Závodníci ve vodním slalomu především mladších věkových kategorií častěji než rychlostní kajakáři využívají pro rozvoj základních kajakářských záběrů jiné vodní sporty, nejčastěji sjezd na divoké vodě. Z průpravných cvičení se rychlostní kajakáři omezují pouze na fázování záběru. Závodníci vodního slalomu používají pro rozvoj základních kajakářských záběrů větší množství průpravných cvičení. Pro získání zpětné vazby využívají vodní slalomáři nejen v technické přípravě několikrát do měsíce analýzu pomocí videozáznamu. V rychlostní kanoistice se analýza pomocí videozáznamu využívá podstatně méně Klíčová slova:...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.